De inkeerregeling: beter net op tijd, dan niet
ARTIKEL NTFR 2014/1642A
25 juni 2014
In 2014 hield de inkeerregeling de gemoederen flink bezig. Er verschenen verschillende nieuwsberichten, over zwartspaarders en de hoeveelheid inkeermeldingen die de Belastingdienst ontving. De oorzaak daarvoor was gelegen in de tijdelijke versoepeling van de inkeerregeling en het opheffen van het bankgeheim van diverse landen. Dat leidde ertoe dat veel belastingplichtigen nog voor 1 juli 2014 schoon schip wilden maken en gebruik wilden maken van de inkeerregeling.
De inkeerregeling
In art. 67n AWR (voor fiscale boetes) en art. 69, lid 3 AWR (voor het strafrecht) is de inkeerregeling opgenomen. Een belastingplichtige kan gebruikmaken van de inkeerregeling ‘door alsnog een juiste en volledige aangifte in te dienen, dan wel juiste en volledige inlichtingen, aanwijzingen of gegevens aan de inspecteur te verstrekken, voordat de belastingplichtige weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat de inspecteur van de onjuistheid of onvolledigheid op de hoogte is’.
De inkeerregeling was per 2 september 2013 versoepeld. Dat hield in dat vanaf dat moment geen boete werd opgelegd als iemand gebruik maakte van de inkeerregeling. Na 1 juli 2014 herleefd de inkeerregeling weer, in die zin dat de boete dan 30% is (10% van het maximum van 300%). Vanaf 1 juli 2015 zou de boete 60% worden (20% van het maximum van 300%).
Let op! Per 2018 is de inkeerregeling afgeschaft voor buitenlands box 3-vermogen en per 2020 voor binnenlands box 3-vermogen en inkomen uit aanmerkelijk belang (box 2). Inkeren is wel nog steeds een strafverminderende omstandigheid.
Hoe kan u inkeren?
Hoe kan worden ingekeerd? Dat kan in ieder geval door de formulieren die de Belastingdienst op de website heeft gepubliceerd. Anno 2014 heette dat formulier ‘verklaring vrijwillige verbetering buitenlands vermogen’.
Let op! Anno 2024 is op de website van de Belastingdienst het formulier ‘verklaring vrijwillige verbetering’ te vinden. Het is ook mogelijk dat u (daarna) een ‘verklaring vermogen in het buitenland’ ontvangt. Dat is een uitgebreider formulier waarmee u kan opgeven over welk inkomen of vermogen het gaat. Wees erop alert dat hierin ook informatie kan worden gevraagd die niet van belang is voor de belastingheffing, maar voor de beboeting. U bent dan niet verplicht om de gevraagde informatie te verstrekken. Raadpleeg een adviseur of advocaat als u gebruik wil maken van een de inkeerregeling.
Een gefaseerde inkeermelding?
In principe moet de Belastingdienst in staat worden gesteld om zonder nader onderzoek de juiste aanslag op te leggen (par. 5, lid 2 BBBB). Maar het gebruikmaken van de inkeerregeling kan haast niet in 1 keer, omdat er vermoedelijk veel informatie moet worden verzameld, de inspecteur vragen heeft, die vervolgens moeten worden beantwoord, etc.
In de rechtspraak is een ‘gefaseerde’ inkeer geaccepteerd, waarbij eerst bij de Belastingdienst kenbaar wordt gemaakt dat iemand de intentie heeft om in te keren, waarna de benodigde stukken daarvoor worden toegestuurd.
Tot slot
De woorden van de staatssecretaris waren in 2014: ‘het is nu of nooit’. Het vermoeden was destijds dat de inkeerregeling daarna niet meer versoepeld zou worden. Die voorspelling bleek waarheid te worden, want de inkeerregeling is niet meer versoepeld. Sterker nog, de inkeerregeling wordt stap voor stap (2018, 2020) afgeschaft. Desondanks blijft inkeren na 2 jaren een boetematigende omstandigheid (art. 67n, lid 1 AWR). Aan het gebruikmaken van de inkeerregeling kunnen haken en ogen verbonden zijn. Het niet accepteren van een inkeermelding kan vergaande gevolgen hebben (bijv. hogere boete). Het is raadzaam om een adviseur of advocaat te raadplegen als u overweegt gebruik te maken van de inkeerregeling.
Meer weten?
Het artikel is te raadplegen via SDU, destijds gepubliceerd in NTFR-Artikelen en te vinden via NTFR 2014/1642A.


